Wystawa konkursowa

Człowiek Przyszłości 2052

“Wizja człowieka przyszłości. Jaki on będzie? Z jakich produktów i usług będzie korzystać? Jak odnajdzie się w nowych realiach środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i światopoglądowych?”.

Wystawa konkursowa Blue Drop Competition 2020 to prezentacja prac zrealizowanych przez studentów i absolwentów szkół artystycznych i projektowych. Ich oceny podczas tegorocznej edycji konkursu, pojęło się znakomite jury, w którym zasiedli: dr hab. Mariusz Włodarczyk, prof. Wojciech Wybieralski oraz dr hab. Daniel Zieliński.

Do finału konkursu zakwalifikowało się 17 prac, spośród których Jury już wkrótce wybierze laureata. Zwycięzcą, którego ogłosimy 30 listopada 2020, zostanie autor projektu najlepiej odpowiadającego na hasło przewodnie konkursu: „CZŁOWIEK PRZYSZŁOŚCI 2052”.

Wystawa z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną, zorganizowana jest w formule online.

tytuł pracy: NRC
rok: 2018/2019

Co roku podczas maratonów, w których uczestniczą setki tysięcy ludzi, niezliczone ilości folii NRC zostają wyrzucone do kosza po jednorazowym ich użyciu. Człowiek przyszłości będzie miał na to wpływ i da im drugie życie – a celem będzie ratowanie ludzkich istnień i natury!

Główną ideą projektu jest recykling, a dokładniej ponowne wykorzystanie koca ratunkowego (folii NRC) do stworzenia skafandra ratunkowego. Kombinezony będą przeznaczone dla ofiar kataklizmów oraz w szczególności dla imigrantów udających się drogą morską do innych krajów.

tytuł pracy: Ami
rok: 2019/2020

Człowiek w 2052 roku. Jaki będzie? Może powróci do natury i dostrzeże, że najcenniejszą rzeczą, jaką posiadamy jako ludzie, jesteśmy my sami. Może… Obecnie jednak cała ta technologia, dystans społeczny i media społecznościowe sprawiają, że odczuwamy nieuzasadnioną niepewność w stosunku do drugiej osoby. Staramy się jak najlepiej wykorzystać dostępne środki i szanse na kontakt z innymi, ale wciąż rodzi się w nas strach przed osądem. Wciąż nie ma wystarczająco bezpiecznej przestrzeni na rozmowę o naszych uczuciach i samopoczuciu. Patrząc na to, co się dzieje, zakładam, że jeżeli teraz mamy trudności z nawiązaniem kontaktu z drugim człowiekiem, to ludzie w 2052 roku mogą nie mieć pojęcia, czym jest zaufanie do drugiej osoby.

tytuł pracy: VX
rok: 2020

VX to projekt regału książkowego.

Projekt jest wynikiem obserwacji współczesnego przemysłu, który pochłania znaczne ilości surowców i generuje odpady. Celem projektu było wykonanie w pełni funkcjonalnego mebla zrealizowanego w całości z drewna, który dzięki swojej konstrukcji pochłonie minimalne ilości materiału i będzie w 100% biodegradowalny.

tytuł pracy: Układaki
rok: 2015

Człowiek przyszłości chciałby się zbliżyć do natury, od której coraz bardziej się oddala; choć nie z jego winy, ale z powodu (plastikowych) produktów oferowanych przez przemysł. Dlatego powrót do gier z drewna, ciepłego w dotyku materiału, może być namiastką dawnego kontaktu z naturą. Jesteśmy „zalewani” tonami plastiku, potrzebujemy kontaktu z materiałem o delikatnej, wręcz miękkiej strukturze, jak np. kora topoli, z której wyrzeźbiłam elementy gry*.

tytuł pracy: Zestaw wspomagający terapię traumy EMDR
rok: 2020

Człowiek przyszłości to istota świadoma, doceniająca symbiozę wielu pozornie odmiennych dziedzin nauki i życia. W przyszłości design będzie wsparciem i uzupełnieniem medycyny oraz psychologii, tak aby poprzez interdyscyplinarną współpracę tych dziedzin służyć zdrowiu człowieka. Przewiduje się, że w przeciągu 10 lat choroby i zaburzenia psychiczne przerodzą się z poważnego problemu w globalną chorobę cywilizacyjną, a liczba osób zmagających się z traumą będzie stale rosnąć.

tytuł pracy: Ludzkość. Dokąd zmierzamy?
rok: 2020

Okres kwarantanny był niezwykłym czasem w życiu moim oraz milionów ludzi. Wirus, który rozprzestrzenił się na całym świecie, w dramatyczny sposób wpłynął na naszą rzeczywistość. Wprowadzono nakaz izolacji. Zostaliśmy zmuszeni do pozostania w domu. Nasza doczesność została mocno okrojona z praw człowieka do wolności. Z dnia na dzień świat zatrzymał się w miejscu.

tytuł pracy: Re-plates
rok: 2020

Zestaw talerzy o nieregularnych krawędziach i intensywnych barwach zieleni i błękitu jest przykładem wcielenia idei recyklingu w strefę twórczości artystycznej. Materiał do stworzenia naczyń został pozyskany z pokruszonych butelek po winie, a następnie przetopiony w nowy obiekt o funkcjach utylitarnych i znacznie dłuższej perspektywie funkcjonowania w otoczeniu człowieka niż pusta butelka.

tytuł pracy: Re-vase
rok: 2020

Poruszając temat konsumpcjonizmu, chciałabym przekazać, że wytwarzane opakowania przeznaczone do śmieci tak naprawdę są surowcem, a nie odpadem. Aby to udowodnić, podjęłam się pracy ze szkłem z butelek po winie. Badając możliwości ponownego wykorzystania tego materiału, opracowałam autorski projekt – butelkę po winie można rozgrzać i wdmuchując ją w drewnianą formę, ukształtować w nowy przeze mnie zaprojektowany kryształ.

tytuł pracy: 02.2 cleaning air suit
rok: 2019

Z roku na rok maleje liczba drzew produkujących tlen niezbędny do życia na Ziemi.

Projekt dwufunkcyjnego kombinezonu oczyszczającego powietrze ma być odpowiedzią na ten problem. 02.2 został zaprojektowany z myślą o łagodzeniu negatywnych skutków zanieczyszczonego powietrza.

tytuł pracy: Ceramiczne nawadniacze – Bloom
rok: 2016

Pomysł na ceramiczne nawadniacze narodził się na ostatnim roku studiów. Miałam bardzo dużo pracy z dyplomem i moja domowa dżungla zaczynała umierać. W konsekwencji, korzystając z różnych promocji, kupowałam nowe rośliny. To jednak wzbudzało we mnie poczucie winy, ponieważ w ten sposób przyczyniałam się do produkcji coraz większej ilości plastiku, czego zwykle próbuję unikać. Wtedy powstał pomysł na stworzenie ceramicznych nawadniaczy, które wypalane w niskiej temperaturze będą przewodzić wodę.

tytuł pracy: Missed Nature
rok: 2020

Człowiek przyszłości będzie tęsknił za utraconą w wyniku działalności ludzi naturą. Nie będzie mu już tak łatwo doświadczać jej bliskości. Naturalna chęć kontaktu z naturą będzie mu towarzyszyć w codziennym życiu, dlatego w jego domu znajdą się elementy, które pozwolą mu poczuć pod stopami trawę oraz obserwować zmieniające się pory roku.

tytuł pracy: Niebieskie włókno
rok: 2018

Moją inspiracją był problem zanieczyszczenia wody. Barwienie tkanin to drugi najbardziej szkodliwy dla wód proces na świecie. Aby wyprodukować jedną parę dżinsów, potrzeba ok. 2000 galonów wody. Zakłady włókiennicze, które wykorzystują 20 000 różnych substancji chemicznych, generują jedną piątą przemysłowych zanieczyszczeń wody na świecie.

tytuł pracy: NOWA FALA
rok: 2018

Woda to życie.

Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 30 lat liczba ludności na świecie wzrośnie o dwa lub trzy miliardy. Niezależnie od miejsca zamieszkania ludzie potrzebują do życia wody.

Życie na lądzie nie istniałoby bez słodkiej wody. To najcenniejsze bogactwo naszej planety, jednak jego zasoby są ograniczone. Każda kropla jest bezcenna dla wszystkich gatunków, także dla człowieka.

tytuł pracy: BEES LOVE BLUE
rok: 2020

Nie będzie przyszłości, jeśli nie zadbamy o teraźniejszość. „Pszczoły kochają niebieski” (ang. Bees love blue) – to przesłanie, które powinniśmy zapamiętać. Mój projekt, wykonany w medium tkaniny, jest niejako głosem tych owadów. Ten produkt powinien najpierw zaciekawić, a następnie uczynić cię bardziej świadomym otaczającej nas natury i wpływu człowieka na nią. 

tytuł pracy: l will tell you something about tomorrow
rok: 2020

Poprzez moją kolekcję kostiumów chciałabym przedstawić subiektywną wizję przyszłości opartą na postapokaliptycznych motywach kultury popularnej i problemach współczesnego świata. Jest to z jednej strony wizja o motywie science-fiction, ale również sztuka przetrwania w nowoczesnej metropolii, czyli surwiwal miejski. Wszystko to ma na celu rozpowszechnianie tego tematu i zachęcenie do działania na rzecz ochrony środowiska i praw człowieka.

tytuł pracy: Compassio
rok: 2020

Kolekcja Compassio to alegoria katastrofy ekologicznej i opowieść o współodczuwaniu z naturą. Ptaki uwięzione w reklamówkach, raki w butelkach i foki w sieciach to tylko nieliczne z przykładów potwierdzających, że człowiek w swojej chęci rozwoju cywilizacji skazuje dzikie zwierzęta na ich nieświadome „ubieranie się”. Podobny los spotkał rośliny – trawniki wyglądają jakby były „ozdobione” kolorowymi papierkami.

tytuł pracy: ILECA-28
rok: 2019

Projektowanie produktów, procesów i usług w kontekście ekologii ma ogromne znaczenie dla naszej przyszłości. Zagadnienie to dotyczy także sektora medycznego. Zagrożenie spowodowane chorobami cywilizacyjnymi oraz wzrostem średniej długości życia człowieka powoduje zwiększenie obciążenia systemu opieki zdrowotnej.